Gmail

Gmail is al jaren geen 1 april grap meer. Toch leek het daar in eerste instantie wel op, toen Google op 1 april 2004 met het bericht kwam dat ze een webmail service gingen uitbrengen met een haast onbeperkte opslagruimte van maar liefst twee gigabyte. Enorm veel voor die tijd. Mede vanwege die reden werd Gmail in korte tijd enorm populair. In 2014 waren er zo`n 425 miljoen actieve gebruikers en onder het Amerikaanse midden- en kleinbedrijf gebruikt maar liefst 75 procent Gmail voor hun zakelijke verkeer. Ook op smartphones is Gmail ongelooflijk populair. Als eerste app werd hij meer dan een miljard keer gedownload.

Geïntegreerde producten

Maar wat maakt Gmail dan zo populair als webmail, terwijl er nog zoveel andere concurrenten zijn. Dat ligt aan een aantal belangrijke punten. Ten eerste is er het gebruiksgemak. Het is erg makkelijk om een account aan te maken op Gmail. Het enige wat je hoeft te doen is een nieuw e-mailadres te verzinnen, plus een bijbehorend wachtwoord, waarna je kunt inloggen. Daarmee creëer je niet alleen een account voor Gmail, maar gelijk voor alle Google producten. Veel daarvan zijn namelijk geïntegreerd in Gmail. Op het moment dat je veel Google producten en diensten gebruikt op je computer of smartphone, dan kun je eigenlijk niet zonder webmail. Dat is ook gelijk één van de sterke kanten van Google. Op het moment dat je jezelf wilt aanmelden bij één product van Google, krijg je Googlemail er vrijwel gelijk bij en andersom.

Makkelijk doorzoekbaar archief

Daarnaast heeft Google natuurlijk een enorme naamsbekendheid als zoekmachine. Het is een van de weinige bedrijven die als werkwoord voorkomt in het Nederlandse woordenboek. Wil je iets zoeken op het internet, dan zoek je meestal via Google. Diezelfde techniek die Google gebruikt bij de zoekmachine, is ook aanwezig bij Gmail en dat is heel handig. Het idee achter de enorme opslagruimte van Gmail is namelijk dat je in principe tot in het oneindige mailtjes kunt opslaan. Maar ja, soms wil je nog wel eens wat terugzoeken en dan heb je daar een goede zoekfunctie voor nodig. Googlemail is een van de beste in het doorspitten van je oude archief, om je oude mailtjes terug te kunnen vinden.

Online opslagarchief

Een ander sterk punt van Gmail is dat diezelfde opslagruimte inmiddels gelinkt is aan nog veel meer producten dan alleen maar e-mails. Als basis krijg je 15 gigabyte gratis opslagruimte en dat kun je tegen betaling tot ongeveer het oneindige uitbreiden. Een ideaal online archief dus, waarin je makkelijk kunt zoeken. Inmiddels kun je via Google foto`s, ook alle foto`s die je met je smartphone maakt automatisch opslaan in het online archief, waarna je ze heel makkelijk online kunt delen. Hetzelfde geld voor werkdocumenten, Google docs, of video`s. Een online archiefsysteem heeft daarbij een groot voordeel. Als er om wat voor reden dan ook iets gebeurt met je computer, bijvoorbeeld een crash, heb je altijd nog de beschikking over al je foto`s en documenten. Bovendien staan ze online, dus met je gebruikersnaam en wachtwoord kun je vanaf ieder online apparaat ter wereld inloggen en ze bekijken.

3 mappen: primair, social media en spamfilter

Een laatste grote pluspunt van Gmail is het spamfilter. Google webmail is namelijk standaard onderverdeeld in drie mappen: de primaire map, de social media map en de spam map. In de primaire map komen alle ‘belangrijke’ e-mails binnen. Bijvoorbeeld van je vrienden of collega`s. Gmail ziet dit, omdat ze van een andere webmail, of e-mailprovider afkomstig zijn. In de social media map worden alle berichten van bijvoorbeeld Facebook of Instagram opgeslagen. Dit zijn er vaak erg veel en daarom is het fijn dat ze gescheiden blijven. Ten slotte is er de spam map, hier komt alle spam van online winkels en andere websites terecht waar je jezelf voor hebt ingeschreven. Dit wordt gestuurd door alle gebruikers van Gmail. Als er eentje is die het als spam bestempelt, dan komt het automatisch bij alle andere gebruikers in de spam map terecht. Heel handig dus en makkelijk om ze te verwijderen.