Yahoo Mail is de derde grootste webmailprovider ter wereld, na Gmail en Hotmail. Hoewel de cijfers wat verouderd zijn, hadden ze in 2017 rond de 220 miljoen actieve gebruikers. Yahoo is samen met Hotmail een van de eerste aanbieders van webmail. In 1997 namen ze het bedrijf Four11 over dat net een webmail service had ontwikkelt en veranderde dat vervolgens in Yahoo! Mail. De webmail dienst van deze aanbieder is gratis voor private gebruikers en heeft een betaalde service voor mensen die de maildienst zakelijk willen gebruiken.
Yahoo mail inloggen
Wil je direct inloggen op Yahoo! mail? Volg onderstaande stappen:
- Ga naar de inlogpagina: mail.yahoo.com of klik hier;
- Vul je gebruikersnaam, e-mailadres of mobile nummer in;
- Druk op ‘Next’;
- Vul je bijbehorende wachtwoord in;
- Druk op Sign-in’ om in te loggen.
Hoe werkt Yahoo! Mail
Yahoo Mail werkt in principe niet veel anders dan de meeste andere webmails. Ook bij Yahoo! webmail kun je jezelf gratis aanmelden door een nieuw e-mailadres en een wachtwoord te verzinnen. Hiermee krijg je vervolgens toegang tot de webmail en kun je jezelf aanmelden en inloggen. Vervolgens kom je terecht op de interface van Yahoo. Deze webmail dienst werkt werkt met meerdere mappen waar berichten in worden opgeslagen. Ze gebruiken daarvoor 100 tot tweehonderd verschillende spamfilters. De hoeveelheid is daarbij afhankelijk van het account dat je hebt: gratis of betaald. Op deze manier komt niet alle reclame terecht tussen je normale e-mails en kun je de reclame bovendien ook makkelijk verwijderen.
Tip! Vergeet niet om geregeld in te loggen
Het nadeel is dat je minimaal 1 x per 4 maanden moet inloggen, anders worden zowel je e-mails als ook je account verwijderd. Vergeet dus niet om geregeld even gebruik te maken van je mail of zorg in ieder geval voor een goede back-up.
Reclame
Daarnaast gebruikt Yahoo reclameboodschappen in de webmail interface om zo inkomsten te genereren. Reclame is bijvoorbeeld te zien in de footer, de onderkant van de pagina en wordt automatisch getoond op verstuurde berichten. Dit is een heel andere benadering dan bijvoorbeeld Gmail en Outlook hebben. Zo probeert Google geld te verdienen door de gebruikersgegevens in te zetten op de Google zoekmachine, waardoor ze effectiever advertenties kunnen verkopen. Bij Outlook van Microsoft moet de gebruiker al betalen voor het besturingssysteem Windows en is de e-mail daarbij inbegrepen.
Smartphone en zakelijk
Via de Smartphone kun je ook je webmail van Yahoo! ontvangen, door middel van een app. Door deze op je smartphone te installeren blijf je altijd op de hoogte en krijg je automatisch een melding bij een nieuw bericht. Dat geld overigens alleen voor berichten die Yahoo als belangrijk bestempelt, niet voor reclame of voor berichten afkomstig van social media. Met een betaalde account kun je Yahoo Mail makkelijk gebruiken voor je bedrijf. Bijvoorbeeld het zogenaamde ‘personaliseren’ van je e-mailadres. Op deze manier stuur je niet langer @yahoo.com berichten, maar bijvoorbeeld @debesteloodgieter247.com berichten. Daarnaast heb je toegang tot veel meer opslagruimte en diensten van Yahoo.
Vrijheid van meningsuiting
Yahoo is vooral populair in Aziatische landen, zoals bijvoorbeeld Rusland en India. Ook wordt het regelmatig gebruikt in landen waar vrijheid van meningsuiting niet gegarandeerd is. Er zijn namelijk meerdere apps waardoor je net kunt doen alsof je Yahoo! e-mail geen webmail is, maar een normale e-maildienst op de computer. Veel webmail diensten zijn in deze landen verboden omdat ze gebruik maken van het vrije internet en omdat de servers voornamelijk in westerse landen staan en daardoor niet gecontroleerd kunnen worden. Daarnaast heeft Yahoo een functie waarbij vrij grote bestanden, tot 100 MB kunnen worden toegevoegd in een mail, waardoor het bijvoorbeeld heel bruikbaar is om foto`s en filmpjes te versturen.