Yahoo! mail

Na Gmail en Hotmail is Yahoo Mail de derde grootste webmail provider ter wereld. Hoewel de cijfers wat verouderd zijn, hadden ze in 2011 rond de 281 miljoen actieve gebruikers. Yahoo is samen met Hotmail een van de eerste aanbieders van webmail. In 1997 namen ze het bedrijf Four11 over dat net een webmail service had ontwikkelt. Yahoo veranderde dat vervolgens in Yahoo Mail. De webmail dienst van Yahoo is gratis voor private gebruikers en heeft een betaalde service voor mensen die de maildienst zakelijk willen gebruiken. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Gmail, waarbij het ook zakelijk gratis is. Wil je direct inloggen op Yahoo! mail, klik dan hier.

Reclame

Daarnaast gebruikt Yahoo veel reclameboodschappen in de webmail interface om zo inkomsten te genereren. Reclame is bijvoorbeeld te zien in de footer, de onderkant van de pagina en wordt automatisch getoond op verstuurde berichten. Dit is een heel andere benadering dan bijvoorbeeld Gmail en Hotmail hebben. Zo probeert Google geld te verdienen door de gebruikersgegevens in te zetten op de Google zoekmachine, waardoor ze effectiever advertenties kunnen verkopen. Bij Outlook van Microsoft moet de gebruiker al betalen voor het besturingssysteem Windows en is de e-mail daarbij inbegrepen. Yahoo is dan ook vooral populair in landen en gebieden waar andere webmail providers traditioneel ondervertegenwoordigd zijn, zoals bijvoorbeeld in Rusland. Ook in China waren veel gebruikers, totdat Yahoo! Mail daar stopte met zijn activiteiten.

Hoe werkt Yahoo! Mail

yahoo! mail inlogschermYahoo Mail werkt in principe niet veel anders dan de meeste andere webmails. Ook bij Yahoo! webmail kun je jezelf gratis aanmelden door een nieuw e-mailadres en een wachtwoord te verzinnen. Hiermee krijg je vervolgens toegang tot de webmail en kun je jezelf aanmelden en inloggen. Vervolgens kom je terecht op de interface van Yahoo. Deze webmail dienst werkt werkt met meerdere mappen waar berichten in worden opgeslagen. Ze gebruiken daarvoor 100 tot tweehonderd verschillende spamfilters. De hoeveelheid is daarbij afhankelijk van het account dat je hebt: gratis of betaald. Op deze manier komt niet alle reclame terecht tussen je normale e-mails en kun je de reclame bovendien ook makkelijk verwijderen.

Smartphone en zakelijk

Via de Smartphone kun je ook je webmail van Yahoo! ontvangen, door middel van een app. Door deze op je smartphone te installeren blijf je altijd op de hoogte en krijg je automatisch een melding bij een nieuw bericht. Dat geld overigens alleen voor berichten die Yahoo als belangrijk bestempelt, niet voor reclame of voor berichten afkomstig van social media. Met een betaalde account kun je Yahoo Mail makkelijk gebruiken voor je bedrijf. Bijvoorbeeld het zogenaamde ‘personaliseren’ van je e-mailadres. Op deze manier stuur je niet langer @yahoo.com berichten, maar bijvoorbeeld @deloodgieter.com berichten. Daarnaast heb je toegang tot veel meer opslagruimte en diensten van Yahoo.

Vrijheid van meningsuiting
Yahoo is vooral populair in Aziatische landen, zoals bijvoorbeeld Rusland en India. Ook wordt het regelmatig gebruikt in landen waar vrijheid van meningsuiting niet gegarandeerd is. Er zijn namelijk meerdere apps waardoor je net kunt doen alsof je Yahoo! e-mail geen webmail is, maar een normale e-maildienst op de computer. Veel webmail diensten zijn in deze landen verboden omdat ze gebruik maken van het vrije internet en omdat de servers voornamelijk in Westerse landen staan en daardoor niet gecontroleerd kunnen worden. Daarnaast heeft Yahoo een functie waarbij vrij grote bestanden, tot 100 mb kunnen worden toegevoegd in een mail, waardoor het bijvoorbeeld heel bruikbaar is om foto`s en filmpjes te versturen.